Asiakastutkimus FAQ
Asiakastutkimus on yleensä laaja-alaisempi ja syvällisempi kuin asiakaskysely, joka keskittyy usein keräämään nopeasti vain rajatun määrän tietoa vaikkapa kyselylomakkeella. Asiakastutkimus voi kattaa useita eri aihealueita, kuten asiakassegmentointia, asiakaspolkujen analysointia, asiakastyytyväisyyden syvällistä tutkimista ja jopa kilpailijoiden analysointia.
Asiakastutkimus tarjoaa syvällistä ymmärrystä asiakkaista, mikä auttaa kehittämään parempia tuotteita ja palveluita. Se auttaa mm. tunnistamaan uusia liiketoimintamahdollisuuksia ja kilpailuetuja.
Asiakastutkimus sisältää tutkimuksen suunnittelun, toteutuksen (esim. puhelinhaastattelut), analyysin ja raportoinnin sekä suositukset konkreettisista jatkotoimenpiteistä.
Asiakastutkimuksen hinta riippuu tutkimuksen laajuudesta, toteutustavasta ja monista muista yksityiskohdista. Hinta alkaa yleensä 5000 eurosta ja se voi nousta kymmeniin tuhansiin euroihin.
Ulkopuolinen asiantuntija tuo objektiivisuutta ja ammattitaitoa tutkimukseen. Hänelle on myös helpompi vastata rehellisesti, mikä varmistaa tutkimuksen laadun ja luotettavuuden.
Tuloksia voi hyödyntää hyvinkin laajasti, kuten esim. parempien markkinointimateriaalien tai vaikkapa uuden myyntistrategian luomisessa, lisämyyntimahdollisuuksien havaitsemisessa, hinnoittelun optimoinnissa, asiakastyytyväisyyden parantamisessa ja kaikenlaisten strategisten päätösten tukena. Näin tutkimustulokset edistävät liiketoiminnan kehitystä ja kasvua.
Asiakastutkimus tarjoaa syvällisempää ja kohdennetumpaa tietoa asiakkaiden tarpeista, toiveista ja käyttäytymisestä verrattuna NPS:ään. Valitsemalla asiakastutkimuksen yrityksellä on paljon enemmän hyödyllistä tietoa jonka pohjalta päätöksiä voidaan tehdä. Tämä antaa kilpailuetua markkinoilla ja auttaa vastaamaan asiakkaiden odotuksiin entistä paremmin.
Haastattelututkimuksen tiheys riippuu yrityksen tarpeista ja markkinatilanteen muutoksista. Yleisesti ottaen se kannattaa tehdä 1-2 kertaa vuodessa säännöllisen ja vertailtavan tiedon saamiseksi. Nopeatempoisilla markkinoilla tutkimuksia voi tehdä useamminkin. Strategisissa projekteissa ja tulossa olevien merkittävien muutosten yhteydessä tutkimus on tärkeää tehdä suunnitteluvaiheessa. Säännölliset tutkimukset auttavat pysymään ajan tasalla ja näkemään tehtyjen uudistusten vaikutukset.
Asiakkaille tulee kertoa tutkimuksen merkitys ja se miten heidän palautettaan käytetään, jotta he ymmärtävät sen tärkeyden. Usein tarjotaan myös kannustimia, kuten vaikkapa alennuksia tai lahjakortteja, jotka motivoivat syvällisempiin vastauksiin. Kysymykset tulee muotoilla avoimiksi ja pohdintaa herättäviksi, jotta asiakkaat jakavat tarkempia näkemyksiä. Vastaamisen tulee kuitenkin olla myös tarpeeksi helppoa. Myös räätälöidyt kysymykset ja haastattelijan läsnäolo lisäävät sitoutumista.