Asiakastutkimus 2.0

Asiakastutkimus jolla on merkitystä

Tunnetko asiakkaasi todella? Asiakastutkimus on avain asiakaslähtöiseen kehittämiseen, joka erottaa sinut kilpailijoistasi. Syvällinen ymmärrys B2B-asiakkaidesi tarpeista ja toiveista on elintärkeää liiketoimintasi menestykselle.

Good Callin asiakastutkimukset tarjoavat syvällistä ja käyttökelpoista tietoa asiakkaidesi ajatuksista ja odotuksista. Kokenut tiimimme varmistaa, että kerätty tieto on laadukasta ja helposti hyödynnettävissä. Analysoimme ja tulkitsemme tiedot huolellisesti, jotta voit tehdä strategisia päätöksiä ja kehittää toimintaasi tietoisesti. Tavoitteenamme on, että tutkimustulokset konkretisoituvat selkeiksi toimenpiteiksi, jotka edistävät liiketoimintaasi ja vahvistavat asiakassuhteitasi.

Miksi
puhelinhaastattelu?

Puolueettoman osapuolen tekemä puhelinhaastattelu on erittäin hyvä tapa kerätä tietoa, koska kokenut haastattelija kykenee saamaan haastateltavasta paljon enemmän irti kuin esim. kyselylomakkeet, joiden täyttämiseen ei välttämättä jakseta käyttää kovin paljoa aikaa.

Hyvin suunnitellut kysymykset ja hyvä haastattelija johtavat keskustelua niin, että saadusta tiedosta on oikeasti hyötyä.

Miksi ulkopuolinen asiantuntija?

Ulkopuolinen kokenut asiantuntija kykenee luomaan juuri tarpeisiinne ja kohderyhmällenne sopivan kysymyspatteriston.

Puolueettomuutensa ansiosta ulkopuoliselle haastattelijalle on myös helpompi antaa kriittistä palautetta. Tämä varmistaa tutkimukseen tarvittavan laadun ja sen luotettavuuden. Haastattelu on myös osa yrityksen asiakaskokemusta.

Good call

Good Call on laadullisten puhelinhaastatteluiden ja myynnin sekä asiakkuudenhoidon kehittämisen asiantuntija. Meillä tutkimukset kytkeytyvät aina konkretiaan ja jatkotoimenpiteisiin, kuten vaikkapa uuden myyntistrategian luomiseen. Haastattelijamme ovat kokeneita ammattilaisia, joilla on syvällinen ymmärrys myynnistä ja asiakkuudenhoidosta.

Palvelun sisältö

Laadullinen asiakastutkimus toteutetaan henkilökohtaisin syvähaastatteluin valittuihin asiakkuuksiin. Se on mahdollista toteuttaa kanssamme kahdella eri tavalla. Tutkimustavan valintaan vaikuttavat mm. organisaatiosi koko ja rakenne. Perinteisessä mallissa kysymykset ovat kaikille samat ja vastauksista tehdään kaikki asiakkuudet sisältävä kokonaisanalyysi, kun taas ABM-mallissa tutkimukseen tulevat asiakkuuskohtaiset kysymykset ja vastauksista tehdään asiakaskohtaiset analyysit. ABM-mallin tarkoituksena on pureutua paremmin yksittäisten asiakkuuksien nykytilaan ja tavoitteisiin.

1

Valmisteluvaihe. Pidämme työpajan, jossa suunnittelemme kyselyrungon yhdessä avainhenkilöidenne kanssa. Kyselyrungon valmistuttua viestimme siitä asiakkuuksista vastaaville henkilöille. Tämä toteutetaan yhteisen kickoff tapaamisen kautta.

ABM-malli. Räätälöimme lisäksi 1-3 asiakaskohtaista kysymystä yhdessä asiakkuusvastaavien kanssa.

2

Haastateltavien valinta ja ennakkoviestintä. Tässä vaiheessa asiakkaamme viimeistelee listan haastateltavista henkilöistä ja asiakasvastaavat kertovat heille esim. sähköpostitse tai suullisesti etukäteen että asiakastutkimusta ollaan toteuttamassa. Samalla sovitaan yleensä myös haastatteluaika. Tällä sitoutetaan asiakasta ja tuotetaan parempi asiakaskokemus.

ABM-malli. Ei eroavaisuuksia.

3

Haastattelut. Kontaktoimme haastateltavat ja johdamme keskustelua ennalta sovitun haastattelurungon mukaisesti. Haastattelun aikana tunnistamme myös aiheet, joista tulee kysyä lisäkymyksiä valmiiksi rakennetun haastattelurungon ulkopuolelta.

ABM-malli. Mukana ovat asiakkuuskohtaiset kysymykset.

Haastattelukielemme ovat suomi ja englanti.

4

Analysointi. Koostamme kerätyn raakadatan selkeään muotoon, käymme sen sisäisesti läpi ja teemme kirjallisen kokonaisanalyysin kaikista vastauksista.

ABM-malli. Teemme asiakaskohtaiset analyysit eli “tulostulkit”. Saatte myös kokonaisanalyysin niin halutessanne.

5

Tulospurku ja työpajat. Käymme läpi kerätyn tiedon, sekä tavat hyödyntää tietoa. Autamme myös suositukset jatkotoimenpiteistä. Tarvittaessa autamme luomaan esim. uuden myyntistrategian ja/tai tarjoamme henkilökohtaista valmennusta.

ABM-malli. Pääfokus on yksittäisten asiakkuuksien kehittämisessä.

-

Mututuntuma, vaikka se olisi oikeakin, johtaa harvoin toimenpiteisiin.

Tutkimustulosten hyödyntäminen

Laadullisen asiakastutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää monin eri tavoin, riippuen toki siitä mitä varten tutkimus on toteutettu. Tulokset auttavat mm. luomaan paremman asiakaskokemuksen ja tunnistamaan kasvumahdollisuuksia. Asiakastutkimus voidaan tehdä käytännössä mistä aiheesta tahansa. Vieressä esimerkkejä suosituimmista asiakastutkimuksen kohteista.

Palveluiden tai tuotteiden kehittäminen

Uuden palvelukonseptin kehittäminen

Myynnin ja myyntitapaamisten auditointi

Brändin tunnettuus ja mielikuvat

Asiakaskokemuksen kehittäminen

Asiakkuudenhoidon kehittäminen

Näin saat asiakastutkimuksesta hyödyt irti

1. Nimeä vastuuhenkilö
Valitse henkilö joka toimii projektin vetäjänä ja vastaa sekä sisäisestä että ulkoisesta viestinnästä.

2. Valtuuta ja innosta
Anna tarvittava valtuutus ja mandaatti muutosten aikaansaamiseksi sekä ennakkomarkkinoi tutkimus sisäisesti.

3. Brändää ja sitouta
Luo tutkimukselle nimi, ilme ja olemus. Sitouta kumppanit visioosi ja valitse innostunut yhteistyökumppani.

4. Huolellinen tulosten käsittely
Suunnittele tarkasti, miten tulokset käydään läpi ja muokataan toimiviksi toimenpidesuunnitelmiksi.

5. Pidä lupaus muutoksesta
Varmista, että tutkimus johtaa konkreettisiin toimenpiteisiin ja osallista työntekijät parantamaan asiakaskokemusta.

Asiakastutkimuksen hinta

Tarkka sisältö valikoituu asiakkaan tarpeiden ja tavoitteiden pohjalta. Alla alkaen kustannukset. Hintaan vaikuttaa mm. kohderyhmän tavoitettavuus ja yhteystietojen löydettävyys.

Perinteinen asiakastutkimus

  • Kyselytutkimuksen rakentaminen
  • 30+ haastattelua
  • Yrityskohtainen kokonaisanalyysi
  • Tulospurku

Hinta alk. 15 000 €

ABM-mallin asiakastutkimus

  • Kyselytutkimuksen rakentaminen
  • Asiakkuuskohtaiset briiffit asiakkuuden nykytilasta ja tavoitteista.
  • 30+ haastattelua
  • Asiakkuuskohtainen analyysi eli “tulostulkki”
  • Asiakkuuskohtaiset tulospurut

Hinta alk. 17 000 €

Asiakascase

Bisnesteknologian avulla kestävää muutosta luova Sofigate kehittää asiakaskokemusta varmoin ottein.

Oikeiden päätösten tekemiseksi tarvitaan oikeaa tietoa ja näkemystä, joten yhtiö toteutti liiketoiminnot läpileikkaavan strategisen Flame-asiakastutkimuksen yhdessä Promenade Insightsin ja Good Callin kanssa.

Sofigaten askelmerkit kehittämiseen kirkastuivat, sillä asiakkaille ja henkilöstölle tehdyt syväluotaavat kyselyt noudattivat yhtenäistä KPI-mittaristoa.

Case: Sofigate x Promenade insight x Good call

Saavutetut hyödyt

  • Saatiin kokonaiskuva kumppanuuksista vahvuuksineen ja kehityskohteineen. Tutkimus auttoi lisäämään ymmärrystä avainasiakkaista, syventämään asiakassuhteita sekä tunnistamaan kasvumahdollisuuksia.
  • Henkilöstön ja asiakkaiden sitoutuneisuus ja motivaatio vahvistuivat osallistamisen myötä.
  • Johto osaa nyt kohdistaa resurssit oikein sekä sai tärkeää tietoa strategiatyöhön.


“Sofigaten kumppanuudet perustuvat luottamukseen, joka syntyy avoimesta ja jatkuvasta dialogista. Flame-asiakastutkimus on tärkeä osa myönteisen ja rakentavan vuorovaikutuksen edistämistä. Luottamus on avainsana myös tutkimuksen tekemisessä. Tutkimus toteutettiin ammattimaisesti – haastatteluissa päästiin pintaa syvemmälle ja tulosten tulkinta oli oivaltavaa. Tästä on hyvä jatkaa.”

– Liisi Koivu, Customer Engagement and CX Lead

Referenssejä

IT & ohjelmistoratkaisut​​

Henkilöstö​

Markkinointi, viestintä ja PR

”Olen tästä tutkimuksesta saanut irti paljon enemmän kuin tällaisista tutkimuksista yleensä. Haettiin erottautumista markkinassa ja löydettiin tutkimuksen kautta mm. uusia erittäin toimivia kulmia viestintään ja myyntitilanteisiin.”

Ville Salmi, Liiketoimintajohtaja Terveystalo Julkiset palvelut

Asiakastutkimus FAQ

Asiakastutkimus on yleensä laaja-alaisempi ja syvällisempi kuin asiakaskysely, joka keskittyy usein keräämään nopeasti vain rajatun määrän tietoa vaikkapa kyselylomakkeella. Asiakastutkimus voi kattaa useita eri aihealueita, kuten asiakassegmentointia, asiakaspolkujen analysointia, asiakastyytyväisyyden syvällistä tutkimista ja jopa kilpailijoiden analysointia.

Asiakastutkimus tarjoaa syvällistä ymmärrystä asiakkaista, mikä auttaa kehittämään parempia tuotteita ja palveluita. Se auttaa mm. tunnistamaan uusia liiketoimintamahdollisuuksia ja kilpailuetuja.

Asiakastutkimus sisältää tutkimuksen suunnittelun, toteutuksen (esim. puhelinhaastattelut), analyysin ja raportoinnin sekä suositukset konkreettisista jatkotoimenpiteistä.

Asiakastutkimuksen hinta riippuu tutkimuksen laajuudesta, toteutustavasta ja monista muista yksityiskohdista. Hinta alkaa yleensä 5000 eurosta ja se voi nousta kymmeniin tuhansiin euroihin.

Ulkopuolinen asiantuntija tuo objektiivisuutta ja ammattitaitoa tutkimukseen. Hänelle on myös helpompi vastata rehellisesti, mikä varmistaa tutkimuksen laadun ja luotettavuuden.

Tuloksia voi hyödyntää hyvinkin laajasti, kuten esim. parempien markkinointimateriaalien tai vaikkapa uuden myyntistrategian luomisessa, lisämyyntimahdollisuuksien havaitsemisessa, hinnoittelun optimoinnissa, asiakastyytyväisyyden parantamisessa ja kaikenlaisten strategisten päätösten tukena. Näin tutkimustulokset edistävät liiketoiminnan kehitystä ja kasvua.

Asiakastutkimus tarjoaa syvällisempää ja kohdennetumpaa tietoa asiakkaiden tarpeista, toiveista ja käyttäytymisestä verrattuna NPS:ään. Valitsemalla asiakastutkimuksen yrityksellä on paljon enemmän hyödyllistä tietoa jonka pohjalta päätöksiä voidaan tehdä. Tämä antaa kilpailuetua markkinoilla ja auttaa vastaamaan asiakkaiden odotuksiin entistä paremmin.

Haastattelututkimuksen tiheys riippuu yrityksen tarpeista ja markkinatilanteen muutoksista. Yleisesti ottaen se kannattaa tehdä 1-2 kertaa vuodessa säännöllisen ja vertailtavan tiedon saamiseksi. Nopeatempoisilla markkinoilla tutkimuksia voi tehdä useamminkin. Strategisissa projekteissa ja tulossa olevien merkittävien muutosten yhteydessä tutkimus on tärkeää tehdä suunnitteluvaiheessa. Säännölliset tutkimukset auttavat pysymään ajan tasalla ja näkemään tehtyjen uudistusten vaikutukset.

Asiakkaille tulee kertoa tutkimuksen merkitys ja se miten heidän palautettaan käytetään, jotta he ymmärtävät sen tärkeyden. Usein tarjotaan myös kannustimia, kuten vaikkapa alennuksia tai lahjakortteja, jotka motivoivat syvällisempiin vastauksiin. Kysymykset tulee muotoilla avoimiksi ja pohdintaa herättäviksi, jotta asiakkaat jakavat tarkempia näkemyksiä. Vastaamisen tulee kuitenkin olla myös tarpeeksi helppoa. Myös räätälöidyt kysymykset ja haastattelijan läsnäolo lisäävät sitoutumista.

Ota yhteyttä

Haluatko tietää lisää? Kerro itsestäsi, yrityksestäsi ja tilanteestanne sekä toivomasi yhteydenottotapa alla olevalla yhteydenottolomakkeella niin olemme sinuun yhteydessä sopiaksemme 15-60 min palaverin kiireistäsi riippuen. Voit myös toki soittaa meille.

    Stina Dansie, Founder & CEO
    stina@goodcall.fi
    + 358 40 1538911